You have downloaded this file 0 times in the last 24 hours, limit is 0.
Your file downloads total 0 in the last 24 hours, limit is 0.

03 MARKETINGOWE STRATEGIE KSZTAŁTOWANIA SEKTORA WYSOKICH TECHNOLOGII W REGIONIE - ASPEKT TEORETYCZNY I PRAKTYCZNY Pobierz

Opis:

Stymulowanie napływu kapitału zaawansowanego technologicznie oraz wspieranie przedsięwzięć opartych
na wiedzy, to kluczowe obszary działalności ukierunkowanej na budowanie innowacyjnej gospodarki regionu. Wzbudzają
one coraz większe zainteresowanie zarówno wśród osób zarządzających terytoriami, jak i naukowców zajmujących się problematyką
ich rozwoju. Głównym celem badania, którego wyniki zostały zaprezentowane w niniejszym opracowaniu, jest
rozpoznanie aktywności upodmiotowionych jednostek przestrzennych (krajowych i zagranicznych) na rynku inwestycji
high-tech. Chodziło przede wszystkim o udzielenie odpowiedzi na pytanie: czy władze regionów wykorzystują strategiczne
podejście marketingowe w procesie kształtowania sektora wysokich technologii?
Przesłanką do podjęcia badania była luka w wiedzy na temat strategii marketingowych w odniesieniu do konkretnego
rynku – tj. inwestycji zaawansowanych technologicznie. W warstwie teoretycznej opierało się ono na przeglądzie literatury
naukowej, zaś w warstwie empirycznej na analizie dokumentów strategicznych oraz danych pozyskanych w ramach wywiadów
z przedstawicielami władz jednostek terytorialnych i instytucji zaangażowanych w obsługę inwestora.
W polskich realiach - jak pokazują wyniki badań – tylko nieliczne jednostki terytorialne podejmują próby kształtowania
sektora high-tech zgodnie z regułami marketingu. Aktywność marketingowa władz rzadko podlega planowaniu strategicznemu,
koncentruje się raczej na sferze operacyjnej i najczęściej polega na podejmowaniu działań bez wyraźnego ukierunkowania
na potrzeby określonej grupy inwestorów.
W efekcie przeprowadzonego badania zidentyfikowano i zdefiniowano marketingowe strategie kreowania sektora wysokich
technologii w regionie oraz określono warunki ich skutecznego wdrażania.
Przykłady regionów, na obszarze których powstały skupiska przedsiębiorstw wysokich technologii potwierdzają słuszność
stwierdzenia, że dzięki profesjonalnemu podejściu do marketingu strategicznego, a zwłaszcza dzięki implementacji
specjalnie opracowanych planów działania, władze – jako podmioty odpowiedzialne za zarządzanie jednostkami terytorialnymi
– mogą wpływać na decyzje inwestorów w kwestii wyboru miejsca działalności i tym samym budować potencjał
innowacyjny gospodarki.

Rozmiar:
381.0 KB
Autor:
Beata Żelazko
Wersja z dnia:
15.03.2013