28 września 2012 roku w budynku naszej Uczelni odbyła się konferencja naukowo-metodyczna
Rozwijanie wiedzy, umiejętności i postaw w kształceniu neofilologicznym – nowe wyzwania,
zorganizowana przez Instytut Neofilologii.

Adresowana była do nauczycieli szkół wyższych, wyższych szkół zawodowych i nauczycieli szkół średnich przygotowujących abiturientów do podejmowania studiów licencjackich w zakresie języków obcych.

Konferencja poświęcona była problematyce budowania wiedzy, rozwijania kompetencji komunikacyjnej oraz promowania postaw otwartości i samodzielności w procesie kształcenia studentów kierunków filologicznych w zakresie różnych specjalności i specjalizacji. Wzięło w niej udział prawie trzydziestu specjalistów z ośmiu ośrodków kształcących przyszłych filologów w Polsce – uniwersytetów i szkół wyższych. Konferencja rozpoczęła się od wykładu plenarnego pt. "Problematyka rozwijania kompetencji komunikacyjnej L2 w procesie nauczania-uczenia się języka obcego", który wygłosiła prof. dr hab. Maria Wysocka z Instytutu Języka Angielskiego Uniwersytetu Śląskiego.

Referat wprowadzający do tematyki budowania efektywnych relacji pomiędzy nabywaniem wiedzy i rozwijaniem umiejętności językowych w kształceniu przedmiotowo-językowym pt. „Uczenie się z tekstu jako podstawa doskonalenia kompetencji językowych oraz wiedzy przedmiotowej w zakresie neofilologii” zaprezentowała prof. dr hab. Halina Chodkiewicz. Kolejne referaty poświęcone były problematyce łączenia treści realizowanych w ramach nauczania m. in. takich przedmiotów jak wiedza o kulturze i literaturze danego obszaru językowego i zadań doskonalących biegłość językową studentów. Prowadzona dyskusja dotyczyła także wyzwań nowego systemu jakości kształcenia w szkolnictwie wyższym, zapewniania studentom studiów licencjackich i magisterskich optymalnych warunków kształcenia neofilologicznego, w tym stosowania skutecznych metod, strategii, technik i form pracy wspomagających proces uczenia się, wzmacniających autonomiczne zachowania studentów oraz wspierających ich mobilność edukacyjną i zawodową. Poruszono też problem kształtowania u studentów odpowiednich postaw i umiejętności niezbędnych do samodzielnego uczenia się przez całe życie.

            Konferencja była doskonałą okazją do wymiany poglądów oraz nawiązania znajomości z pracownikami innych polskich uczelni. Mamy nadzieję, iż zaowocuje ona kolejnymi spotkaniami przedstawicieli środowisk neofilologicznych.

Galeria zdjęć:

DSC02027 DSC02029 DSC02034 DSC02107
DSC02108 DSCN0427 P9280079-001  

 

dr I. Dąbrowska
dr M. Dąbrowska

środa, 24 października 2012 13:46 Poprawiony: środa, 24 października 2012 14:08 Wpisany przez Agnieszka Pękała

Konferencje - Konf. - Wydział Nauk Społecznych i Humanistycznych